Inspiraatio Tuotetieto Vinkki

Värinkorjauksen 101: pelasta asiakkaat hiuskatastrofeilta

Four Reasons

Oletko kohdannut hiusvärikriisejä, jotka saavat melkein itkemään? Opi paitsi korjaamaan värivirheet, myös heittämään hyvästit läikikkäille lopputuloksille – ja hallitsemaan sävyjä kuin pro. Joten, käske asiakkaan laittaa se hattu pois ja valmistaudu loistamaan – koska kaikki hiukset ansaitsevat parasta. Hiuskatastrofien korjausguru Linda Lehto kertoo parhaimmat vinkit, joita sinun kannattaa alkaa kokeilemaan heti, mieluiten eilen!

Osio I: Ymmärrä hiusvärionnettomuuksia

Hiusvärinkorjaus on prosessi, jossa sävytetään tai korjataan hiusten väriä. Se voi olla tarpeen, jos väri on liian vaalea, tumma, viileä- tai lämminsävyinen. Korjaus voi olla tarpeen myös epätasaisen värin, liian keltaisen sävyn tai kotona tehdyssä värjäyksessä tapahtuneen virheen vuoksi, jolloin lopputulos on läikikäs tai hiusten kunto on ottanut ison kolauksen.

Osio II: Vaurion arviointi

Tarkista hiusten kunto ja rakenne, jotta voit valita oikeat tuotteet ja menetelmät! Hiuksen rakenteella, huokoisuudella, kimmoisuudella ja tekstuurilla on iso rooli värinkorjauksessa: huonokuntoisen tai huokoisen hiuksen kanssa täytyy tehdä kompromisseja. Jos hius on hauras ja huokoinen, ei hapeteväri ole paras vaihtoehto. Mieti, pystytkö sävyttämään muulla kuin hapeteväreillä, esimerkiksi Four Reasons Color Maskeilla?

Jos hiuksen rakenne on puhki, paras sävytykseen on suoraväripigmentti. Huokoinen hius on auki ja hapete avaa vielä enemmän hiuksen rakennetta. ”Hius on kuin käpy: huonokuntoinen hius on kuin räjähtänyt käpy, jonka suomukerros on auki ja pigmentti karkaa aukinaisen suomukerroksen välistä. Suoraväri pysyy sähkövarauksella hiuksen pinnassa ja tarttuu paremmin”, vinkkaa Linda.

Osio III: Konsultaation tärkeys värikorjauksissa

Prosessin ja perusteellisen asiakaskonsultaation tärkeyttä ei voi korostaa liikaa! Niin hassulta kuin se kuulostaakin, tärkeintä on hallita asiakkaan odotuksia. Isot värikorjaukset ovat pitkiä prosesseja ja se pitää osata kommunikoida asiakkaalle.
Kattava konsultaatio on tapahtunut, kun osaat vastata kysymyksiin: mitä tuotteita on käytetty pohjalla ja millä väreillä nykytila on saavutettu? Se vaikuttaa tekniikkaan ja värin valintaan.

Konsultaatio on tärkeä vaihe myös asiakkaan sitouttamisessa tuoliisi. Keskustelemalla jatkosuunnitelmasta, valat asiakkaaseen tärkeää ymmärrystä siitä, mitä lopputulosta asiakas voi odottaa sessiolta, ja kuinka värinkorjauksessa edetään seuraavilla kerroilla. Kannattaa tehdä toimenpidesuunnitelma ja kertoa se perustellen asiakkaalle. Kumpi on asiakkaalle mukavampaa kuunneltavaa?

  1. “Nyt voimme mennä tänään kaksi astetta vaaleammaksi, mutta neljän tai viiden kerran jälkeen olemme saavuttaneet halutun värin ja sävyn.”
  2. ”Ei onnistu kerralla. Mene pois.”

Osio IV: Värikorjauksen tiede

Värioppi; tuo kaiken a ja o, jota ilman ei kannata tehdä oikeastaan mitään. Väriympyrä on paras kaverisi, vastaväreillä voit joko korostaa tai neutraloida hiuksen väriä haluamallasi tavalla.

Linda vinkkailee, miten voit hyödyntää värioppia erilaisissa tilanteissa:

  • Jos haluat päästä 10 tummuusasteesta esimerkiksi 7 tummuuteen, selvitä mitä pigmenttiä välistä puuttuu. Pitääkö lisätä keltaista, oranssia ja punaista?
  • Jos hiusväri vihertää, lisää käytettävään värimassaan hieman punaista pigmenttiä.

Osio V: Vinkkejä hiuskatastrofien hoitamiseen

Tiesitkö, että värinkorjauksissa kannattaa pureutua aina ongelmakohtaan ja lähteä ratkomaan tilannetta tummimman kohdan mukaan! Jos lähdet tekemään koko päätä vaaleimman kohdan mukaan, et saa välttämättä tumminta kohtaa tasoitettua halutulla tavalla. ”Mene aina hiuksen kunto edellä”, Linda muistuttaa.

Katastrofeissa tärkeintä on tasoittaa pohja ensin, jonka jälkeen voi lähteä vaalentamaan tai tummentamaan tarpeen mukaan. Länttejä, läikkiä, epätasaista väriä tai epäonnistuneita blokkeja tasoitetaan pureutumalla ongelmakohtiin. Erittäin läikikkään hiuksen tasoitus on mutkikkaampaa, sillä saatat joutua valitsemaan useaa eri vaalennusainetta ja vahvuutta tai värejä yhteen suortuvaan. Muista: liian tummaksi mennyttä hiusväriä pitää vaalentaa, koska väri ei vaalenna väriä.

Lindan esimerkki: jos asiakkaan tyvi on liian tumma, vaalenna tumma tyvi kauttaaltaan.

  1. Laputa foliot ohuissa osioissa.
  2. Levitä vaalennusaine vain tummaan kohtaan.
  3. Anna kehittyä ja katso miten hius lähtee vaalenemaan.
  4. Kun näet, miten hius vaalenee, voit miettiä värireseptiikkaa.

”Vaalennuksen lopputulosta ajatellen pitää aina katsoa ensin, miten hius lähtee vaalenemaan. Keinotekoista pigmenttiä sisältävästä hiuksesta ei voi aina tietää, miten se reagoi vaalennusaineeseen,” Linda selventää.

Muistilista hiuskatastrofien välttämiseksi:

  • Tarkasta hiusten kunto
    Jos hiukset eivät ole riittävän hyvässä kunnossa, vaalentaminen ja voimakkaat värikäsittelyt kannattaa unohtaa. Mieti muita hellävaraisempia vaihtoehtoja kuten Four Reasons Luxima tai Four Reasons Color Mask.
  • Selvitä asiakkaan hiustenhoitotottumukset
    Värinmuutos vaatii sitoutumista hiusten hoitoon ja sävyn ylläpitoon kotona. Kannattaa aina varmistaa asiakkaan valmius ja hiusten hoitoon käytettävissä oleva aika, jotta saavutetut tulokset säilyvät hiuksessa mahdollisimman hyvin. 
  • Kotihoitotuotteet
    Suosittele tuotteita, joilla asiakas voi ylläpitää sävyä ja hiusten hyvää kuntoa kampaamokäyntien välillä kotona. Esimerkiksi Four Reasons Professional Brilliant Color Shampoo ja Brilliant Color Conditioner 

Four Reasons

Ajattelin muistuttaa, että olet U-P-E-A. Pysythän aina siinä just noin – laula täyttä kurkkua, piirrä mahamakkaroille naama, syö leivoksia kylvyssä, vedä pikkarit hiuspannaksi, tee pieniä voitontansseja. BTW, nimeni on Original. Saatan ensitapaamisella vaikuttaa herttaiselta, mutta kun suihkuverho sulkeutuu, sekoilu alkaa. Tässä elämässä minulla on oikeastaan vain yksi tavoite: tehdä huonoista hiuspäivistäsi hyviä ja niistä hyvistä paljon parempia.

Huomio!

×

Tätä tuotetta ei voi lisätä enempää ostoskoriin