Koulutukset Vinkki Yhteistyö

Opi lukemaan asiakkaitasi – ja vältyt reklamaatioilta

Four Reasons

Piatu Puhakka on tuttu nimi monelle hiusalan ammattilaiselle. Piatu on luonut pitkän ja menestyksekkään uran upeisiin muodonmuutoksiin erikoistuneena parturi-kampaajana ja sopivuusajattelun edelläkävijänä. Mikä saa asiakkaat ympäri Suomen matkaamaan Piatun penkkiin upeiden lopputulosten perässä? Kurkataan Piatun mieleen, kun hän jakaa vinkkejä onnistuneeseen konsultointiin ja muodonmuutokseen.

Ota sopivuusajattelu työkaluksi

Sopivuusajattelussa tärkeintä on ajatella, mikä muutos sopii asiakkaan persoonaan.” Ei ole yhtä ja tiettyä vastausta, ainoastaan paras mahdollinen tyyli jokaisen yksilöllisyydelle”, Piatu tiivistää. Ihminen on kokonaisuus, johon vaikuttaa kehykset, eli kasvot ja vartalo sekä tietysti persoona. Pienetkin yksityiskohdat, kuten ryhti, eleet ja ilmeet – kaikki antavat vinkkejä ja apua siihen, miten ammattilainen saa asiakkaastaan parhaat piirteet esiin.

Joskus ihminen unohtaa itsensä ja tottuu pyytämään kampaajaltaan aina saman mallin ja hiusvärin. Ihminen kuitenkin muuttuu, eivätkä vanhat tavat välttämättä toimikaan enää – tai niistä ei saa iloa samalla tavalla. Kampaajille sopivuusajattelu on loistava työkalu, joka auttaa ajattelemaan muutosta eri kantilta ja asiakkaalle sopivalla tavalla. Asiakas saa sopivuusajattelun avulla henkilökohtaisempaa palvelua: häntä ei puserreta samaan muottiin, vaan hänelle etsitään sopiva tyyli, joka tukee sekä ulkoista että sisäistä olemusta.

Vinkki: “Muodonmuutos voi olla yksinkertaisesti muodon muutos: ihminen muuttuu täysin pelkällä vahvemmalla otsatukalla. Aina ei tarvitse olla valtava muutos, jotta saadaan suuri vaikutus aikaan.”

Konsultaation salat

Konsultaatiossa selvitetään ensisijaisesti se, mitä käynnillä tullaan tekemään. Hyvin tehty konsultaatio on myös kampaajan turvaksi, jotta säästytään reklamaatioilta sekä väärinymmärryksiltä ja päästään täydelliseen lopputulokseen.

Konsultaatio auttaa kampaajaa määrittelemään muodonmuutokseen vaativan ajan ja hinnoittelun. Saako lopputuloksen yhdellä kerralla, vai vaatiiko monta käyntiä? Kampaajan tehtävänä on aina perustella, jos yksi kerta ei riitä.

Piatu kuvailee ensihetkien tärkeyttä: ”Kun asiakas astuu liikkeeseen, konsultaatio on jo alkanut. Katso miten asiakas kävelee: millainen ryhti, olemus, muoto ja pituus hänellä on – tutki koko kuvaa yksityiskohtineen.” Uteliaisuus on kampaajan tärkein salainen ase, joka vie konsultaatiossa yllättävän pitkälle. Konsultaatio onkin positiivinen hetki, missä ollaan täysin läsnä – sekä asiakas että tekijä. Avoimuus ja rehellisyys ohjaavat keskustelua ja tärkeintä on päästä samalle sivulle.

Vinkki: ”Käytän itse värikonsultaatiossa pidennyksiä näyttämään, miltä eri hiusvärit näyttävät asiakkaalla, sillä väritupsujen pinta-ala ei välttämättä riitä.”

Tärkeimmät kysymykset, joilla konsultaatio onnistuu aina

Kun asiakas istahtaa penkkiin, Piatu esittää ensin kysymyksen: ”Miksi istut penkissä?” Sillä pääset mukavasti alkuun ja kutittelemaan asiakkaan mieltä. Sen jälkeen kannattaa kysyä ehkä tärkein kysymys ennen muodonmuutosta: “Mitkä ovat rajasi?” Näin rakennat helposti kokonaiskuvan ja voit keskustella syvällisemmin asiakkaan toiveista ja peloista. Kun luottamus on rakennettu, voidaan yhdessä myös rikkoa rajoja – aina asiakkaan ehdoilla.

Piatu yrittää aina päästä ytimeen: ”Kartoita tapoja, harrastuksia, miten asiakas hoitaa kotona hiuksiaan, pesutuotteet, välineet, ota kaikki mahdollinen selville! Kaivele hiuksen historia mahdollisimman pitkältä ajalta: mitä värejä käytetty, onko kampaamovärejä, kasvivärejä tai onko hiusta mahdollisesti värjätty kotona?”

Vinkki: “Pidä mielessä, että jokaisella on oma tapa ajatella asioita. Kampaajan ”punainen” voi olla asiakkaan mielessä aivan eri. Tämän vuoksi kannattaa kysellä miten asiakas näkee asiat, tai ottaa kuvat käyttöön: ne todella kertovat enemmän kuin tuhat sanaa.”

Keskity hyvään

Ihmiset ovat usein kriittisiä itseään kohtaan ja tuovat näkemiään ongelmakohtia esille. Kampaajan terävällä silmällä voit keskittyä ihmisessä hyvään, oli se sitten kasvojen uniikki muoto, ihon kauniit sävyt tai silmien monipuoliset värit. Lopulta on helppo keskittyä asioihin, mitä voi korostaa, esimerkiksi korkeat poskipäät tai huulten muoto. Peittely on last season ja erittäin vanhanaikainen näkökulma muutokseen!

Vinkki: “Asiakasta voi aina pitää kuin kukkaa kämmenellä. Välttele ehdottomuuksia, sillä niitä ei ole! Kun keskustelet lempeästi, hankalatkin aiheet voidaan kääntää voimavaraksi. Jos asiakas murehtii iän tuomia ryppyjä, asian voi ilmaista faktana: iän myötä ihoon tulee muutoksia, mutta tämä hiusväri korostaa kauniisti silmien väriä ja tämä leikkaus sopii poskipäihin upeasti.”

 

 

 

 

Piatu on kiertueella syksyllä! Katso e- ja livekoulutuksien paikkatiedot ja aikataulut täältä

Four Reasons

Ajattelin muistuttaa, että olet U-P-E-A. Pysythän aina siinä just noin – laula täyttä kurkkua, piirrä mahamakkaroille naama, syö leivoksia kylvyssä, vedä pikkarit hiuspannaksi, tee pieniä voitontansseja. BTW, nimeni on Original. Saatan ensitapaamisella vaikuttaa herttaiselta, mutta kun suihkuverho sulkeutuu, sekoilu alkaa. Tässä elämässä minulla on oikeastaan vain yksi tavoite: tehdä huonoista hiuspäivistäsi hyviä ja niistä hyvistä paljon parempia.

Huomio!

×

Tätä tuotetta ei voi lisätä enempää ostoskoriin