Inspiraatio Uutiset

”Ihana kun sä olet olemassa!” – kampaaja kuuntelijan roolissa

13.8.2020, Mira

Kuunteleminen on kiinteä osa parturi-kampaajan työtä, ja onnistuneeseen asiakaskokemukseen kuuluvat myös kuuntelu- ja läsnäolotaidot. Mutta miten tulla hyväksi kuuntelijaksi? Entä mitä tehdä, jos kuuntelu käy liian kuormittavaksi? Kysyimme neuvoa asiantuntijoilta.

Kuuntelemisen asiantuntijoina toimivat 40 vuotta kampaamoalalla työskennellyt helsinkiläinen kampaamoyrittäjä, Päivi Tassi, ja Suomen Mielenterveys ry:n kriisityöntekijä, Pirjo-Riitta Liimatainen. Molemmille naisille huolien kuuntelu ja auttaminen ovat arkipäivää.

Miksi kampaajalle avaudutaan?

”Se on jo lähtökohtaisesti tilanteena todella hyvä, että työnteon lomassa keskustellaan. Kyseessä ei ole erikseen järjestetty tilanne, kuten vaikkapa psykologin vastaanotolla, että nyt me tässä keskustellaan tästä asiasta”, Pirjo-Riitta toteaa kysyttäessä, miksi kampaajalle onkin niin helppo avautua. ”Monilla on sellainen kampaajasuhde, joka on kestänyt jo pitkään. Siinä on tultu aika tutuksikin, vaihdettu kuulumisia ja kerrottu elämästä jo pidemmän aikaa, joten se on myös hyvin luonnollinen paikka aloittaa niitä vaikeitakin keskusteluja.”

Tämän on huomannut myös uransa parturi-kampaajana luonut Päivi Tassi. ”Kampaaja on sopiva tukihenkilö monelle – ei liian läheinen, mutta tarpeeksi tuttu ihminen, jolle on helppo puhua.” Päivin kampaamossa hoidetaankin hiusten lisäksi usein myös muita mielen päällä olevia asioita. Monta kertaa kampaamokäynti on päättynyt asiakkaan helpottuneeseen huokaukseen: ”Hyvä kun sä olet olemassa!”

Miten kuuntelutaitoa voi kehittää?

Vaikka kuuntelu ja jutustelu kuuluu olennaisesti kampaajan työhön, ei se tule kaikille luonnollisesti. Jos et tiedä miten vastaisit tai kuinka voisit auttaa, on Pirjo-Riitalla hyviä uutisia: ei tarvitsekaan. ”Kaikkiin asioihin ei pidä eikä voikaan vastata. Jo se, että olet aidosti läsnä, kuuntelet ja jaat yhdessä toisen ikävää tilannetta tai oloa, auttaa. Pelkällä kuuntelulla on valtavan iso merkitys.”

Päivi puolestaan kertoo huomanneensa, että asiakkaan kohtaaminen ja läsnäolo vaativat aitoa kiinnostusta ja empatiataitoa. ”Näen jo ovelta, jos asiakkaalla on mieli maassa”, Päivi kertoo.

Voi olla huojentavaa ajatella, että kuuntelutaito, niin kuin muutkin ammattitaidon osa-alueet, harjaantuu pikkuhiljaa kokemuksen kasvaessa. Sisäinen motivaatio auttaa kehittymään myös kuuntelijana. ”Vaikka olen ollut alalla pitkään, nautin edelleen asiakaspalvelutyöstä ja saan näistä kohtaamisista paljon hyvää mieltä itsellekin”, Päivi kertoo. 

Mihin vedetään raja?

Joskus tilanne saattaa ottaa vakavamman käänteen. Kun keskustelu ei pyörikään enää arkisten huolien tai viikonlopun ilojen ympärillä, vaan kielii suuremmista ongelmista, onko kampaaja enää oikea henkilö kuuntelijan asemaan?

”Kun asiat ovat todella akuutteja, kannattaa ohjata avun piiriin”, Pirjo-Riitta pohtii ja jatkaa: ”Jos huomaat, että kyse on vakavista aiheista, kuten väkivallasta, älä keskity ensimmäisenä ongelman ratkaisuun. Kuuntele, ole empaattinen, sano että ymmärrät, kysy onko asiakkaasi hakenut apua.”

Asiantuntijan vinkki rankasta työpäivästä palautumiseen:

Tee asioita, joista nautit. Lenkkeile, käy luonnossa, kokkaa, näe ystäviä, täytä ristikoita. Tyhjennä pää työasioista ja päivän aikana käydyistä keskusteluista. Yksinkertaiset ja arkiset asiat toimivat usein parhaana tasapainona henkisesti kuormittavalle työlle.

Lisää vinkkejä kuunteluun ja omasta mielenterveydestä huolehtimiseen? Suomen Mielenterveys ry:n kriisityöntekijä, Pirjo-Riitta Liimatainen vieraili What the Hair!? -podcastissamme. Kuuntele koko podcast-jakso!

Mira

Mirasta sanottua: Ihana, tunteikas tukkajumalatar, joka yllättää aina loputtomalla luovuudellaan. Tämä kuplivan iloinen persoona ja lahjakas luonnonlapsi on aivan killeri kirjoittaja. Tarkka ja pedantti, tunnollinen energiapakkaus!

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Takaisin ylös