Inspiraatio

MITÄ TUOTEVALIKOIMA KERTOO KAMPAAMOSTASI?

21.1.2021, Titu

Kampaamon tuotevalikoimalla on suurempi merkitys kuin mitä äkkiseltään tulisi ajatelleeksi. Kampaamossa käytössä ja myynnissä oleva tuotteet kertovat yllättävän paljon asioita, jotka ovat merkityksellisiä esim. uutta kampaamoa etsiville asiakkaille. Tuotevalikoima kertoo kampaamon arvoista, hintatasosta, tyylisuunnasta sekä siitä miten tarkasti kampaamossa seurataan trendejä ja uusia tuulia – ja yllättävän usein pelkästään kampaajan omista makumieltymyksistä.



Mitä sinun kampaamosi tuotevalikoima kertoo asiakkaillesi? Käy alla olevat seikat läpi ja mieti olisiko valikoimassa tai somistusmateriaaleissa päivittämistarvetta! Ajoittain on hyvä pysähtyä varmistamaan myös, ettet turhaan seisota tuotteita, joita et jostain syystä saa myydyksi.

Näin valitset kampaamoosi toimivan & taloudellisen tuotevalikoiman

#1 OMAT TYÖTAPASI & ERIKOISOSAAMINEN

Millainen kampaaja olet? Suositko kampaamossasi mutkattomia pese ja pidä -tyylejä, teetkö moniväriraidoituksia tai oletko erikoistunut kampauksiin? Ovatko käyttötuotteet vain välttämättömiä työvälineitä, joilla saat työsi hoidettua vai haluatko hifistellä erikoistuotteilla? Onko sinulle tärkeää, että kampaamossasi on käytössä aina uusia, kiinnostavia tuotteita, joita voit suositella asiakkaillesi alan edelläkävijänä?

#2 TUOTTEET OVAT OLEELLINEN OSA KOKONAISVALTAISTA KAMPAAMOKÄYNTIELÄMYSTÄ

Valitse pesupaikalle tuotehyllystäsi löytyviä tuotteita, joita asiakas voi ostaa myös kotiinsa. Kerro aina mitä pesu- ja muotoilutuotteita käytät ja miksi valitsit juuri ne asiakkaalle.  Kiinnitä huomio myös tuotteiden ihanaan tuoksuun – tai raikkaaseen tuoksuttomuuteen.

On tärkeää, että käytät myynnissä olevia tuotteita itse työssäsi – se on signaali asiakkaillesi, että luotat näihin tuotteisiin. Kun käytät tuotteita joka päivä, osaat silloin myös luontevasti kertoa niiden ominaisuuksista ja antaa käyttövinkkejä.

Tutkimusten mukaan asiakkaat odottavat kampaajaltaan lisää tuoteinformaatiota ja tuotesuosituksia hänelle sopivista tuotteista, joten tuotteista kertominen on hyvää asiakaspalvelua, ei tuputtamista! Ja kun asiakas hoitaa uutta hiusväriään sinun suosittelemillasi kotihoitotuotteilla ja nauttii eloisasta väristä pitkään, palaa hän mielellään uudelleen koska kokee saaneensa kampaamokäynnistä maksamalleen hinnalle täyden vastineen.

#3 ANALYSOI ASIAKKAASI

Mieti minkälaisia asiakkaita kampaamossasi käy. Millaisia ja minkä hintaisia tuotteita he yleensä ostavat? Jos kampaamosi sijaitsee opiskelijoita kuhisevassa kaupungissa, löytyy todennäköisesti kysyntää erilaisille ja räväkämmille tuotteille kuin kampaamossa, jonka asiakaskunta koostuu pääasiassa viereisen vanhustentalon asukkaista ja hoitajista, jotka välttelevät hajusteita työnsä takia.

Jos asiakkaasi eivät osta sinulta kotihoitotuotteita, mikä voisi olla siihen syynä? Onko hinta heille liian korkea tai puuttuuko hyllystäsi heille sopivia tuotteita? Mitä hyötyä on tyylikkäästä, mutta liian tyyriistä tuotesarjasta jos se ei liiku? Oikeanhintaiset tuotteet löytävät ostajansa – ottamalla valikoimaan edullisemman tuotesarjan voit yllättyä tuotemyynnin kasvusta.

Jos tuotemyynti ei ole ollut kampaamossasi merkittävässä roolissa, valitse selkeä, helppo sarja kuten Four Reasons Original, jolla totutat asiakkaasi ostamaan kampaamosta hiustuotteita. Kun asiakkaasi ovat tottuneet hankkimaan hiustuotteet sinulta, voit laajentaa valikoimaa ja suositella rohkeammin myös muita, kenties vähän kalliimpia tuotesarjoja.

 


Salon Smile Pori, kuva: Jenna Peltonen

#4 TUUNAA TUOTEHYLLYSI TÄHÄN PÄIVÄÄN

Kun tuotteet ovat luontevasti käytössä ja puheissa koko kampaamovierailun ajan, asiakkaalle on suositeltu juuri hänelle sopivat tuotteet ja hän on saanut opastusta niiden käyttöön, on erittäin todennäköistä, että hän haluaa ostaa tuotteet itselleen kotikäyttöön.

Järkevällä, kampaamosi kokoon ja tarpeisiin oikein suhteutetulla tuotevalikoimalla pystyt palvelemaan kaikkia asiakkaitasi ilman että omaa pääomasi on sidottu hyllyllä pölyttyviin tuotteisiin.

Sijoita tuotehylly niin, että asiakkaalla on esteetön pääsy hyllyn luokse. Huolehdi siitä, että tuotteita on aina riittävästi hyllyssä sillä määrä myy sillä määrä myy eikä kukaan halua ostaa viimeistä pulloa! Moni kokee hinnasta puhumisen vaikeaksi, mutta selkeät hintamerkinnät hoitavat tämän tehtävän arastelematta eikä asiakkaan tarvitse aprikoida paljonko häneltä kassalla mahdetaankaan veloittaa.

Sinun ja henkilökuntasi on helpompi omaksua kompakti, kampaamoon tarpeisiin sopiva valikoima ja sitoutua niiden suositteluun. Tuotteet, joita kampaamossa käytetään ja suositellaan aktiivisesti myös liikkuvat hyllystä tasaisesti. Voit olla kampaajana varma, että asiakkaallasi on oikeanlaiset kotihoitotuotteet käytössä sekä saat kaivattua lisämyyntiä. Kun asiakkaasi oppivat luottamaan tuotesuosituksiisi, he voivat poiketa ostamaan lisää tuotteita kampaamokäyntien välissä – ja kassakoneesi kilisee taas!

 

TUNNETKO JO FOUR REASONS -BONUSKORTIN? Anna asiakkaallesi tuoteoston yhteydessä Four Reasons -bonuskortti – joka seitsemäs tuote veloituksetta. Etu koskee normaalihintaisia ja -kokoisia Four Reasons -tuotteita ja on voimassa 12 kk ensimmäisestä ostopäivästä. Kysy bonuskortteja omalta myyntikonsultiltasi tai myyntipalvelustamme 0201 410 405.

Titu

A flower-loving aesthetic with a maternal streak, Titu has a riotous sense of humor and an ability to empathize that is second to none. A bustling fairy godmother of events and dynamo of international marketing, Titu knows the company from top to bottom and is always ready to help.

Huomio!

×

Tätä tuotetta ei voi lisätä enempää ostoskoriin