Tunturitukan Pirjo tuntee Four Reasonsin kuin värikaappinsa: mikä on 20 vuoden yhteistyön salaisuus?
Mikkelin Peitsarissa, lähiökerrostalon pohjakerroksessa toimii menestyvä kampaamo, Tunturitukka. Syrjässä sijaitsevan kampaamon yrittäjänä on saanut tehdä uskottavuutensa eteen hartiavoimin töitä, kertoo kampaamon omistaja Pirjo Tunturi-Kamppi. Upeasti hänen näköisekseen remontoitu kampaamo täyttää ensi vuonna 20 vuotta ja Pirjolla on syytä hymyyn: ”Yritys menestyy, asiakaskunta on vakiintunut ja työarkea jakamaan on löytynyt ihanat kollegat, Armi ja Marjo.”
Tunturitukka on kulkenut Four Reasonsin rinnalla sen alkuajoista lähtien. Pirjo muistaa vielä alkuperäiset 4R-pullot, joista Four Reasonsissä ei ole tänä päivänä jäljellä juuri muuta kuin asenne. Tuoreen kampaamoalan yrityskuvatutkimuksen mukaan Four Reasonsilla on suomalaisten kampaajien keskuudessa tukkuliikkeiden paras imago. Aivan kuin Pirjon kovalla työllä rakentamasta Tunturitukasta on tullut yksi Mikkelin menestyvimmistä kampaamoista, Four Reasons on lunastanut paikkansa kampaamoalan ykköstoimijana.
Kehitystä ja kasvua rinta rinnan
Pirjon kampaajaura alkoi jo 23 vuotta sitten, joten hän on ehtinyt nähdä ja kokea kampaamoalan muutoksen. ”Värit, muotoilutuotteet, trendit, työskentelytavat – kaikki on muuttunut tosi paljon,” Pirjo nauraa. ”Nykyisin asiakkaita täytyy koulia ihan eri tavalla; oman tyylin löytäminen on se tämän päivän juttu. Jokaiselle löytyy keskustelemalla myös omat tuotteet, jotka ovat muuten kehittyneet vuosien saatossa valtavasti. Mieti vaikka muotovaahtoa – joka on taas tämän päivän nuorille ihan uusi juttu – niihin on tullut ihania innovaatioita, kuten kuituvaahto, violetti sävy, tuuheuttavia ominaisuuksia.”
Pirjo toivoo tukkurinsa vastaavan muuttuvan maailman haasteisiin ja näin tuntuu ajattelevan moni muukin Four Reasonsin asiakas. Kampaamoalan yrityskuvatutkimuksen mukaan Four Reasons koetaan uudenaikaisimmaksi, kehittyvimmäksi ja kasvavimmaksi tukkuliikkeeksi. Tutkimuksessa verrataan kampaamoalan ammattilaisten mielikuvaa tukkuliikkeistä sekä niiden tuotteista, koulutuksesta, edustajista, mainonnasta ja tiedottamisesta. Menestyäkseen vertailussa kaikkien palasten on oltava kunnossa. Näillä mittareilla Four Reasons oli säilyttänyt ykkössijansa kampaamoalan parhaana toimijana ja kasvattanut entisestään etumatkaa kilpailijoihin.
Helppokäyttöisiä tuoteinnovaatioita
Pirjo on positiivinen persoona, josta huokuu intohimo hiuksiin ja asiakaspalveluun. Hänelle on tärkeää saada palvella asiakkaita laidasta laitaan, taaperoista vanhuksiin ja ”parranmuotoiluista jenkkisiileihin”. Tyypillisin asiakas hänellä on kuitenkin rohkea värinvaihtaja, joka toivoo intensiivistä pigmenttirikasta väriä. Tunturitukassa jokainen päivä on erilainen, mikä vaatii kampaajalta monipuolista osaamista ja toimivia työvälineitä.
Pirjon pitkä asiakassuhde Four Reasonsin kanssa on hänen mukaansa pitkälti laajan tuotevalikoiman ja monipuolisen koulutuksen ansiota. ”Tuotteet ja niiden hintataso ovat kehittyneet käsi kädessä. Aikoinaan tärkeitä harppauksia olivat Velvety-värisarjan uudistuminen ja Olaplexin tulo. Nyt uusimpana Optima-värisarja on huikea uudistus.”
Four Reasons saa yrityskuvatutkimuksessa eniten mainintoja mm. tuotteiden helppokäyttöisyydestä sekä hyvästä hinta- ja laatusuhteesta. Optiman myötä asiakkaat arvioivat Four Reasonsin tekniikkatuotteiden laadun parantuneen merkittävästi edelliseen kyselyyn verrattuna. Four Reasonsin tuoksuttomat tuotteet sekä sävytys-, värjäys-, vaalennus- ja permanenttiaineet koettiin yleistä tasoa selvästi paremmiksi. Näin kokee myös Pirjo, jonka kampaamosta löytyy lähes kaikki Four Reasonsin tekniikka- ja jälleenmyyntituotteet.
”Tykkään tosi paljon Four Reasonsin värituotteista ja vaalennusaineista. Nykyään käytän eniten Optimaa mutta sen rinnalla kulkee edelleen Ultimate-värisarja, josta rakastan Contrast-erikoisvärejä!
Jälleenmyyntituotteista lemppareitani ovat Olaplex-tuotteet ja Four Reasons Professional -sarjan No Yellow Shampoo. Ja olen ihan koukussa kiiltosuihkeen (Four Reasons Professional Dry Shine Spray) tuoksuun!”
Asiakaspalvelua ihmiseltä ihmiselle
Kun asiakassuhde varttuu aikuisikään, myös henkilökohtaiset suhteet muodostuvat kiinnipitäväksi liimaksi. Pirjo kiitteleekin Four Reasonsin henkilökunnan pysyvyyttä – saman edustajan, Pekka Paanasen, kanssa on tehty yhteistyötä jo vuosia. Pekan ja Pirjon välillä on hyvin välitön luottamussuhde ja Pirjo tuntee Pekan ajattelevan hänen parastaan. ”Esimerkiksi jos joku tuote ei myy minulla ollenkaan, niin Pekka on vaihtanut sen toiseen tuotteeseen. On molempien etu, että tuotteet liikkuvat.”
Valtaosa kampaajista kokeekin oman edustajan tärkeimmäksi ostamisen ja tiedottamisen kanavaksi – se on henkilökohtaista palvelua, joka alkaa tänä päivänä olla monessa paikkaa harvinaisuus. Four Reasons saakin kampaajilta kiitosta 15 henkilön myyntiedustajakentästä, jonka saamat arviot olivat myös tutkimuksessa parhaiden tulosten joukossa.
Pirjo arvostaa Pekassa sitä, ettei hän puhu negatiiviseen sävyyn kilpailijoista, vaan keskittyy ”omaan tonttiinsa” – ja kuuntelemiseen. Useimpiin toiveisiin Pekalta onkin löytynyt ratkaisu mutta asiakasmatka ei ole vielä järjestynyt, vaikka Pirjo muistuttaa siitä joka käynnillä. ”Siitä on tullut meidän välinen vitsi. Mutta oikeasti arvostan sitä, että asiakkaita kuunnellaan. Uskon, että matkakin järjestyy vielä joku päivä.”
Päivittäistä sparrausta ja arjen tuki
Edustajan lisäksi Four Reasonsin pitkäaikaiset kouluttajat ovat tulleet Pirjolle vuosien mittaan tutuiksi. Tärkeimpänä koulutuskanavana toimii nykyisin Four Reasons PRO -Facebook-ryhmä, jossa kouluttajat ja kollegat jakavat päivittäin mielenkiintoisia värjäyskokemuksia ja reseptiikkaa. ”Paanasen Harri on siellä tosi aktiivinen, kuten myös Anu (Purojärvi) ja Markku (Ruotsalainen). Myös kollegoiden onnistumisia on kiva seurata. Otan monesti kännykän ruudulta kuvakaappauksia hyvistä resepteistä ja käytän niitä työvälineenä”, Pirjo kertoo.
Kouluttajien helppo ja nopea saatavuus on ollut useita kertoja Pirjolle hyödyksi. ”Silloinkin, kun oma pää pysyi sinnikkäästi sinisenä ja Markku auttoi puhelimen välityksellä kääntämään sävyn oranssiksi”, Pirjo muistelee naureskellen. Kouluttajat ovat tulleet tutuiksi myös Värimestari-koulutuksissa ja Trendit-näytöksissä. Työuraan on tullut katkoksia iloisten perheenlisäysten johdosta, joten osaamisen päivittäminen on ollut aika ajoin tarpeen.
Tukkurin tarjoaman koulutustarjonnan kysyntä tuntuukin kasvaneen viime vuosina. Ainakin Four Reasonsin järjestämien koulutustilaisuuksien osallistujamäärät ovat kasvaneet ja ne ovat tutkimuksen mukaan keränneet eniten kampaamoalan yrittäjiä viimeisen vuoden aikana. Myös Four Reasonsin verkossa olevat koulutusmateriaalit olivat keränneet eniten katsojia. ”Videokoulutus on hyvä lisä, sillä niitä voi katsoa silloin kun itselle sopii”, Pirjokin toteaa.
Ratkaisut myyntiin ja markkinointiin
Koulutuspalveluiden lisäksi Four Reasons tukee kampaajayrittäjiä mainonnalla ja myynninedistämismateriaaleilla. Tutkimuksessa tehdyssä vertailussa Four Reasonsin koettiin olevan parhaiten esille internetissä ja sosiaalisessa mediassa ja Four Reasonsin mainonnan koettiin vaikuttaneen positiivisimmin tuotteiden myyntiin.
Tunturitukassa hyödynnetään Four Reasons -myymälämateriaaleista valotaulua, hyllypuhujia ja kampanjoiden aikana julisteita. Näkyvyys sosiaalisessa mediassa on myös Pirjon mukaan isossa roolissa tuotteiden ja kampaamopalveluiden markkinoinnissa. Tärkeimpänä myynninedistämisen välineenä Pirjo nostaa kuitenkin esiin kampaajan oman asenteen: ”Täytyy olla aito kiinnostus asiakkaan ongelmien ratkaisemiseen.”
Pirjolla tuotteet liikkuvat hyvin hyllystä: ”Tuotemyynti on asiakkaan opastusta ihan kädestä pitäen. Kerron käyttämistäni tuotteista ja annan asiakkaan testata itse tuotetta. Konsultointi on osa asiakaspalvelua ja vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen.”
Kehitys jatkuu – kuten yhteistyökin
Tunturitukalla ja Four Reasonsilla on pitkä matka takana ja toivottavasti vähintään yhtä pitkä matka edessä. Tulevaisuudelta Pirjo toivoo lisää asiakastapahtumia ja uusia kuparisävyjä Optima-värisarjaan.
Syksyn uutuustuotteiden lisäksi pääsemme pian ilahduttamaan Pirjoa ja tuhansia muita asiakkaitamme uudella videokoulutustarjonnalla ja markkinointipanostuksilla. Myös Optima-värisarjaan on suunnitteilla laajennusta, josta on luvassa lisätietoa syksyn Feel Beautiful -kiertueella. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin, kuunnellen ja yhdessä kasvaen.
Kuvat ovat Pirjon Parturi-Kampaamo Tunturitukan tiloista.
Kampaajan suosikit
Erä FR PRO -tuotteita alenuksessa
Four Reasons Professional
Dry Shine Spray 200 ml
Kuiva kiiltosuihke
Erä FR PRO -tuotteita alenuksessa