Moni kampaaja voi kokea tuotemyynnin joskus hankalana ja jopa tyrkyttämisenä, vaikkei se sitä olekaan! Opettelemalla kuuntelemaan asiakastasi ja tarjoamalla hänelle sopivia tuotteita, palvelet asiakastasi parhaalla mahdollisella tavalla ratkaisten näin hänen tukkapulmiaan. Oikeilla kotihoitotuotteilla asiakkaasi saa myös parhaan hyödyn irti salongissasi käyttämilleen rahoilleen. Lue alta neljä vinkkiä tuotemyyntiin!
#1 Valikoima asiakaskunnan mukaan
Onhan tuotevalikoimasi ajan tasalla? Palveleeko nykyinen valikoimasi asiakkaidesi tarpeita? Hyvä tuotevalikoima sisältää sopivasti eri hintaryhmien tuotteita ja tarjoaa jokaiselle asiakkaalle jotain. On hyvä muistuttaa välillä itseään siitä, ketä varten myyntihyllyssä olevat tuotteet ovat. Ei sinua vaan asiakkaitasi varten!
#2 Tunne tuotteet ja kuuntele
Olethan aidosti kiinnostunut asiakkaasi arjen hiushuolista? Osaatko suositella asiakkaillesi juuri heille sopivat tuotteet? Hyvä palvelu lähtee kuuntelemisesta ja konsultoinnista: jo asiakaskäynnin alussa on hyvä tapa istahtaa kysymään asiakkaan hiuskuulumisia ja alkaa jo siinä vaiheessa miettimään käynnin aikana suositeltavia tuotteita. Jos konsultaatio tuottaa ongelmia, osallistu tuotekoulutuksiin ja tutustu tuotteisiin netissä tai edustajan avulla – unohtamatta kokeilla niitä itse.
#3 Huolehdi esillepanoista
Eihän hyllyssäsi nökötä yksinäinen pullo etsimässä kaveriaan? Kutsuuko tuotteet luoksensa vai pikemminkin pitävät asiakkaat loitolla? Tuotteiden esillepanolla on merkittävä vaikutus ostopäätökseen. Hyllyssä on oltava riittävä määrä tuotteita, jotta valikoima näyttää ajantasaiselta ja kutsuvalta. Silmän tasolla sijaitsevat tuotteet lähtevät varmimmin asiakkaan mukaan. Hyödynnä veloituksettomat myynninedistämismateriaalit ja käytä luovuutta niiden sijoittelussa. Muuta tuotesijoittelua, jos nykyinen järjestys ei tuota tulosta!
#4 Pidä kiinni myyntikatteesta
Milloin olet viimeksi antanut itsellesi palkankorotuksen? Hinnankorotukset sekä palvelu- että tuotehinnoissasi vaikuttavat suoraan yrityksesi vuositulokseen ja sitä kautta tilipussiin. Kun tuotteiden ostohinnat nousevat, on viimeistään aika myös omille hinnankorotuksille. Myös suunnitelmallisella ostamisella ja kampanja-alennusten hyödyntämisellä voi saada tuntuvaa säästöä. Asiakaskohtaista katetta voi kasvattaa tavoitteellisella keskiostoksen kasvattamisella. Tarjoa lisäpalveluita, mahdollista heräteostokset – suo asiakkaalle mahdollisuuksia käyttää rahaa liikkeessäsi!
Vinkit tarjosi Four Reasonsin vientijohtaja Arto Välimäki.