Tuotetieto

Four Reasons Nature – 4 syytä hemmotella hiuksia sertifioidulla luonnonkosmetiikalla

30.8.2021, Titu

Luonnonkosmetiikka on löytänyt rytinällä tiensä suomalaisten kylpyhuoneisiin ja kosmetiikkapussukoihin. Mistä tässä buumissa on kysymys ja mitä luonnonkosmetiikka on?

MONI KAKKU PÄÄLTÄ KAUNIS

Ihmiset ovat heränneet miettimään tuotteiden alkuperää ja eettisyyttä ja yhä useampi haluaa mahdollisimman luonnollista sekä lautaselleen että myös oman ja perheen hygienian hoitoon. Tämä on luonut melkoisen termiviidakon, ja kuluttajien kasvanutta kiinnostusta ja kysyntää on myös käytetty häikäilemättä hyväkseen tarjoamalla tuotteita, jotka eivät kenties tarkemmin tarkasteltuna täytä luonnonkosmetiikan kriteerejä.

Tuotekehittäjämme Pia Nurmi (kuvassa keskellä) ja tuotekehityskemistimme Jenni Virtanen (kuvassa oikealla) valottivat Four Reasons Nature-sarjan kehitystyötä ja tuotteen matkaa kukkakedolta kampaamoon.

AIDON LUONNONKOSMETIIKAN TUNNISTAA SERTIFIKAATISTA

”Me täällä Four Reasonsilla halusimme tuoda markkinoille kampaamolaatuisen hiuskosmetiikkasarjan, joka täyttäisi tiukimmatkin luonnonkosmetiikan vaatimukset. Nature-tuotesarjan kehitystyön johtavana ajatuksena oli kehittää laadukas kampaamosarja, jossa yhdistyvät perinteisen ja luonnonkosmetiikan parhaat puolet täyttäen kuitenkin luonnonkosmetiikan tarkat vaatimukset. Tutkimme pitkään mikä standardi olisi meille sopivin ja päädyimme ECOCERT Cosmos -standardiin, joka on tunnetuin ja kattavin tällä hetkellä käytössä oleva sertifiontijärjestelmä.

On helpottavaa, kun on luotettava taho, joka määrittelee kriteerit ja valvoo koko tuotantoketjun raaka-aineista ja resepteistä pakkauksiin asti. Se tarkoittaa myös sitä, että asiakas voi luottaa siihen, että ostaessaan sertifioidun Four Reasons Nature -tuotteen, hän saa laadukkaan, aidon ja vastuullisen luonnonkosmetiikkatuotteen.” kuvailee Jenni.

#1 VASTUULLISTA VIHREÄÄ

Sertifioidun hiuskosmetiikkatuotteen kehitystyö on pitkä prosessi, sillä tarjolla on mm. paljon vähemmän kriteerejä täyttäviä raaka-aineita. Pitkällisen testauksen kautta saimme kehitettyä koostumukset, jotka täyttivät laatuvaatimuksemme. ”Nature-tuotesarjan kehitystyö kaikkine vaiheineen kesti kaksi vuotta, mutta olimme erittäin tyytyväisiä, kun saimme vihdoin lanseerattua oman luonnonkosmetiikkasarjamme elokuussa 2019. Nature-tuotteet sisältävät vähintään 99 % luonnollisia ainesosia ja tuotteet ovat täynnä ihania, hoitavia luonnon omia tehoaineita.” kertoo Pia.

Luonnonkosmetiikan ja perinteisen kosmetiikan ehkäpä selkein ero on siinä, että luonnonkosmetiikan valmistuksessa ei saa käyttää silikoneja. Moni perinteinen hiustuote selvittää ja silottaa hiuksia silikonien ansiosta, mutta luonnonkosmetiikassa käytetään luonnollisia vaihtoehtoja, vahoja ja öljyjä. Ei ihme, että Four Reasons Nature Moisture Oil -hiusöljyn ravitseva ja hoitava koostumus on noteerattu ja se on palkittu mm. Nordic Natural Beauty Awards 2020 -kilpailussa.

#2 LÄHITUOTANTOA

”Ecocertin taholta kaikki raaka-ainehankinnat, reseptit ja tuotantoprosessin vaiheet auditoidaan 2 krt vuodessa, joten asiakas voi olla varma siitä, että ECOCERT Cosmos Natural -sertifioidut tuotteet ovat varmasti tasalaatuisia ja raaka-aineet ja reseptit myönnetyn sertifikaatin arvoisia. Nature-tuotteet valmistetaan Suomessa tehtaallamme, jossa käytämme 100 % sertifioitua tuulisähköä. ” kertoo Jenni.

#3 PULLOT KIERRÄTYSMUOVIA & ETIKETIT PUUPOHJAISTA MATERIAALIA

Vuonna 2019 Four Reasons oli ensimmäisiä valmistajia, jotka ottivat käyttöön kierrätysmuovista valmistetut pakkaukset hiuskosmetiikkatuotteissa. ”Pitkällisten testausten jälkeen löydettiin ratkaisu, joka vastasi vaatimuksiamme väreistä ja pakkausilmeestä.  Jos pullo on valmistettu 100 % kierrätysmuovista, se ei voi koskaan olla täysin kirkas ja sävyjen ja materiaalin paksuudessa on aina vähän vaihtelua. Nämä on siis otettava vastuullisen kierrätysmateriaalin uniikkina ominaisuutena, ei suinkaan virheenä. Meillä on kolmivuotissuunnitelma ja pakkausten jatkuva kehitystyö käynnissä. Seuraamme siis koko ajan tilannetta ja mietimme sitä, miten voisimme kenties vielä vastuullisemmin pakata tuotteitamme. Valitun materiaalin pitää kuitenkin sopia täydellisesti pakattavalle tuotteelle ilman että tuoteominaisuudet tai säilyvyys vaarantuvat.

Nature-tuotteiden etiketit on valmistettu UPM:n uusiutuvasta, puupohjaisesta Forest PP-materiaalista ja tämän materiaalin sopivuus ja liimattavuus testattiin linjastolla useamman kerran. Materiaali säilyy jatkossakin samana, mutta vaihdamme etiketit luettavuutta parantaaksemme peittävämpään asteittain.” kertoo Pia.

#4 EETTINEN VALINTA

Luonnonkosmetiikan suosiminen on pitkälti eettinen arvovalinta ja tuotteiden käyttöä siivittää halu suojella luontoa ja käyttää raaka-aineita vastuullisesti. Luonnonkosmetiikka tarjoaa myös helliä ja hemmottelevia vaihtoehtoja; luonnonkosmetiikan hiustuotteita käyttäneet kertovat hiusten tuntuvat täysin erilaisilta verrattuna ne. perinteisillä hiustuotteilla hoidettuihin.

”Nature Moisture Shampoon jäljiltä hiukseni ovat ihanan ilmavat ja kuohkeat, yhtä luonnolliset kuin sadevedellä pestyt. On todella tärkeää, että kampaaja tuntee suosittelemiensa tuotteiden ominaisuudet, jotta hän osaa suositella asiakkaalle varmasti oikeat, hänen arvoihinsa ja hiustarpeisiinsa sopivat tuotteet. Nature-tuotteet sopivat täydellisesti hyväkuntoisille, vähän käsitellyille hiuksille ja esim. miehet ovat oivallinen kohderyhmä näille tuotteille, sitä ei heti tule ehkä edes ajatelleeksi.” vinkkaa Pia.

”Ihonhoidossa luonnonkosmetiikkatuotteet ovat olleet suosittuja jo pitkään, mutta hiustuotteet eivät ole vielä täysin lyöneet läpi Suomessa, kenties juuri siitä syystä, että kampaamolaatuisia tuotteita ei ole ollut aiemmin tarjolla. Korona-aika on kasvattanut kaikkien luonnonkosmetiikkatuotteiden kysyntää, erityisesti hiustuotteiden kysyntä on kasvanut nopeasti. Lisäksi on ollut ilo huomata, että kuluttajat ovat valmiita maksamaan aiempaa enemmän pienestä arjen luksuksesta. Varmaa siis on, että luonnonkosmetiikkaa haluava asiakas ostaa hiustuotteensa joka tapauksessa jostain. Jos luonnonkosmetiikkaa etsivä asiakas ei löydä hänelle sopivia tuotteita tutusta kampaamosta, hän hakee ne jostain muualta. Miksi ei siis sinulta?” kysyy Pia.

TUNNETKO TERMIT?

ECOCERT

Ecocert on Euroopan ja kansainvälisesti suurin riippumaton sertifiointielin. Ecocert valvoo ja tarkastaa tuotteiden sisällön, raaka-aineet, tuotantoprosessin ja pakkauksen.

www.ecocert.com

COSMOS STANDARDI

Cosmos Sandardi perustettiin v. 2010 viiden suurimman sertifioijan toimesta. Voittoa tavoittelemattoman järjestön tavoitteena on luoda luonnonkosmetiikka-alalle kaikille yhtenäinen kansainvälinen sertifiointistandardi. Kaksi erilaista luokitusta, COSMOS ORGANIC ja COSMOS NATURAL.

ECOCERT COSMOS NATURAL -sertifikaatti

ECOCERT® Cosmos Natural -sertifioitujen hiustuotteiden täytyy täyttää tarkat kriteerit:

  1. Raaka-aineiden täytyy olla peräisin uusiutuvista luonnonvaroista, valmistusprosessin on oltava ympäristöystävällinen, ja pakkauksen täytyy olla vastuullinen.
  2. Sertifioidut luonnonkosmetiikan tuotteet eivät saa sisältää seuraavia ainesosia:
  • Geenimuunnellut raaka-aineet • Parabeenit • Fenoksietanoli • Nanopartikkelit • Silikonit
  • PEG-ainesosat • Synteettiset hajusteet ja väriaineet • Eläinperäiset raaka-aineet

(Cosmos Natural -sertifioidussa luonnonkosmetiikassa sallitaan raaka-aineet, joita eläin tuottaa luonnostaan kuten maito ja hunaja, mutta Four Reasons Nature-tuotteissa ei ole mitään eläinperäistä raaka-ainetta; ne ovat 100 % vegaanisia.)

  1. Ecocertin auditoija tarkastaa henkilökohtaisesti tuotteiden raaka-aineet, tuotantoprosessin ja pakkauksen kelpoisuuden ennen kuin tuotteet tulevat markkinoille.

LUONNONKOSMETIIKKA

Luonnonkosmetiikan valmistuksessa suositaan luonnonmukaisia raaka-aineita, joiden alkuperä on pystyttävä jäljittämään. Kasviperäisissä raaka-aineissa suositaan sertifioitua luomulaatua, luonnosta kerättävät villikasvit kerätään vastuullisesti lajeja vaarantamatta eikä uhanalaisia kasveja käytetä. Geenimuunneltujen raaka-aineiden käyttö on kielletty. Monet yleisesti kosmetiikassa käytetyt säilöntäaineet ovat kiellettyjä kaikissa luonnonkosmetiikan sertifiointijärjestelmissä.

LUOMUKOSMETIIKKA

Luomukosmetiikassa luonnontuoteraaka-aineiden on oltava luonnonmukaisen tuotannon mukaisesti tuotettuja, mutta esimerkiksi säilöntäaineen komponentit eivät välttämättä täytä luonnonkosmetiikan kriteereitä.

VEGAANINEN

Vegaaninen hiustuote ei sisällä eikä sen valmistuksessa ole käytetty mitään eläinperäistä ainesosaa kuten esim. lanoliinia, hydrolysoitua keratiinia tai hydrolysoitua silkkiproteiinia. Vegaanisen tuotteen kaikki ainesosat ovat joko kasviperäisiä tai synteettisiä.

Kaikki uudistetut Four Reasons -tuotteet ovat täysin vegaanisia: Four Reasons Original, Four Reasons Professional, Four Reasons No Nothing, Four Reasons Color Mask, Four Reasons Nature ja Four Reasons Takeaway Color.

ELÄINKOKEET

Eläinkokeet on kielletty EU:n alueella kaikessa kosmetiikassa vuodesta 2009 alkaen.
Four Reasons ei testaa valmistamiaan tuotteita eikä raaka-aineita eläimillä.

KIERRÄTYSMUOVI

Öljypohjaisen, synteettisen muovin haittapuolia ovat mm. erittäin hidas maatuminen ja ympäristön roskaaminen. Onneksi muovin kierrätys on yleistynyt ja esim. kotitalouksien muovijätteet voidaan kierrättää tehokkaasti ja jalostuksen tuloksena voidaan valmistaa kierrätysmuovisia esineitä ja pakkauksia, jotka vastaavat ominaisuuksiltaan öljypohjaisi vastineita.

BIOPOHJAINEN, KIERRÄTETTÄVÄ MUOVI

Biopohjaisilla muoveilla tarkoitetaan uusiutuvista, biologista alkuperää olevista raaka-aineista jalostettuja muoveja. Four Reasons -tuotepakkauksissa on käytetty mm. sokeriruokoa kierrätysmuoviin yhdistettynä.

UUTUUKSIA TULOSSA: Four Reasons Nature -sarja täydentyy pian näillä kolmella herkullisella uutuustuotteella 😍😍 Kuulet pian lisää!

”Nature-sarja täydentyy syyskuussa kolmella ponneaineettomalla muotoilutuotteella. Niihin on helppo ihastua, vaikka et olisi aiemmin tutustunut luonnonkosmetiikkaan!” Pia Nurmi, Four Reasons tuotekehitys

Titu

A flower-loving aesthetic with a maternal streak, Titu has a riotous sense of humor and an ability to empathize that is second to none. A bustling fairy godmother of events and dynamo of international marketing, Titu knows the company from top to bottom and is always ready to help.

Huomio!

×

Tätä tuotetta ei voi lisätä enempää ostoskoriin