Kampaamojen arki on usein toisenlaista kuin mitä kuvat sosiaalisessa mediassa antavat ymmärtää. Instagramin kuvafeediä selatessa vastaan tulee toinen toistaan pysäyttävämpiä sateenkaarihiuksia, shokkivärjäyksiä ja upeita juhlakampauksia – somen valossa kampaajan työ vaikuttaa luovuutta pursuavalta taiteilulta ja väri-ilottelulta. Valtaosassa kampaamoita arki pyörii kuitenkin pääosin tyvivärjäysten, leikkausten ja kevyiden värinfreesausten parissa. Ja hyvä niin, sillä ilman omaa hiustyyliänsä säännöllisesti ylläpitäviä vakioasiakkaita olisi monen kampaajan kukkaronnyörit tiukilla.
Osa asiakkaista käy kampaajalla pitääkseen yllä omaa hiustyyliään kun taas toisessa ääripäässä on sosiaalisen median myötä kasvanut asiakasryhmä, joka haluaa jokaisella kampaamokäynnillään suuria värimuutoksia. Näiden asiakkaiden palvelemiseksi tarvitaan uudenlaisia työvälineitä, mikä on näkynyt viimeisen vuoden aikana esimerkiksi Luxima-värisarjan merkittävänä myynninkasvuna. Kasvu kertoo siitä, että tämän päivän vaihtelunhaluisia asiakkaita on helpompi palvella värisarjalla, jonka kuulas ja moniulotteinen, ajan myötä haalistuva sävy mahdollistaa hiustyylin vaihtelun perinteisiä kestovärejä paremmin. Ajanmukaisen kampaajan työkalupakista löytyy työvälineet niin klassisten vakioasiakkaiden kuin modernien vaihtelunhaluisten asiakkaiden palvelemiseen.
Markkinoilla on pilvin pimein värisarjoja, joissa kaikissa on omat hyvät puolensa ja varmasti myös heikkoutensa. Meidän tavoitteemme uutta hiusväriä kehitettäessä oli yhdistää eri värisarjojen parhaat puolet ja luoda jokaiselle kampaajalle soveltuva moderni työväline, joka vastaa tämän päivän kampaamotyön haasteisiin. Tuloksena on vuoden 2019 alussa lanseerattava Optima – unelmien värisarja.
#1 Unelmien värisarja – vastaus kampaajien toiveisiin
Toteutimme reilu vuosi sitten laajan verkkokyselyn, jossa selvitimme, millainen on suomalaisten kampaajien unelmien värisarja. Kyselylinkkiä jaeltiin oman KC Professional PRO -Facebook-ryhmämme lisäksi Parturi-kampaajat -Facebook-ryhmässä ja sähköpostitse. Kyselyyn vastasi 826 suomalaista parturi-kampaajaa.
Kyselyn tulokset noudattelivat markkinoilla havaittavissa olevia trendejä. Tärkeimpänä värisarjan ominaisuutena kyselyssä nousi esiin valmiit harmaanpeittosävyt; ikääntyvä väestö muodostaa tärkeän asiakasryhmän, jonka palveleminen on kampaamon elinehto. Toiseksi eniten kampaajat toivoivat värisarjan toimivan sekä kevyt- että kestovärinä. Kolmantena kampaajien vastauksista nousi esiin kompakti ja monipuolinen sävyvalikoima. Tämä tasapainoilu sävyvalikoiman kustannustehokkuuden ja toisaalta monikäyttöisyyden välillä toivottiin ratkaistavan kompaktilla sävypaletilla, josta on mahdollista sekoittaa itse lukemattomia eri sävyjä.
Kampaajien toiveet värisarjalle:
- valmiit harmaanpeittosävyt
- toimii sekä kevyt- että kestovärinä
- kompaktius, taloudellisuus
- monikäyttöisyys
- hajusteettomuus
Kampaajien vastauksista välittyi ehdoton vaatimus tuotteiden turvallisuudesta. Valtaosa vastaajista piti hiusvärin hajusteettomuutta ja PPD-vapautta unelmien värisarjan ominaisuuksina. Tuoksuttomuutta puoltaa myös Allergia-, iho- ja astmaliiton tekemä selvitys, jonka mukaan jopa joka kolmas suomalainen kärsii tuoksuyliherkkyydestä. Tuoksuton hiusväri vähentää merkittävästi kampaamon tuoksukuormitusta.
Mikään edellämainituista ominaisuuksista ei kuitenkaan riitä, ellei hiusväri pysty toteuttamaan perustehtäväänsä – saada aikaan upea, toivotunlainen sävy ja kiiltävä lopputulos! Kyselyymme vastanneet kampaajat toivoivat värisarjan kehityksessä huomiota kiinnitettävän erityisesti värisarjan peittokykyyn, erikoisvaalentaviin ja vaalentaviin sävyihin, punasävyihin ja kylmiin väreihin. Näiden lisäksi värisarjan tuli olla helppokäyttöinen ja ehdottoman luotettava sävykkäin ja kiiltävin lopputuloksin.
#2 Liiketyölähtöistä tuotekehitystä
Toivelista oli pitkä mutta otimme haasteen vastaan ja aloitimme määrätietoisen työn yhdessä italialaisen väritehtaan kanssa. Tuotekehityksemme lähtökohtana on aina tuotteen käytettävyys liiketyössä ja siksi tuotekehitysprosessiin kuuluu kaikkien sävyjen testaaminen oikeille hiusmalleille. Studiollamme kävikin talven ajan kuhina, kun satoja eri sävyjä testattiin tuotekehitystiimiin kuuluvan Harri Paanasen johdolla ja valikoitiin skandinaavisilla markkinoilla parhaiten toimivia sävyjä.
Järjestimme keväällä myös väritestipäiviä, joissa kampaamotyötä tekevät freelancer-kouluttajamme ja muutamat asiakkaamme pääsivät testaamaan väriä omille malleilleen, antamaan palautetta ja vaikuttamaan värisävyjen nimeämiseen. Palaute oli kannustavaa: värimassa tuntui helposti levittyvältä ja riittoisalta, lopputulokset saivat kiitosta sävykkyydellään ja upealla kiillollaan. ”Tuntuu riittoisalta esimerkiksi Velvetyyn verrattuna. Koostumus on kiinteämpi kuin Luximassa. Massa on voidemainen ja kiva levittää,” kuului palaute värimassaa levitettäessä. ”Massan tuoksu on tosi hyvä ja levittyvyys huippu. Mulla on sellainen fiilis, että tästä tulee mun ykkösjuttu!” hehkutti omaa kampaamoa Kemissä pitävä KC Team -kouluttaja Mikko Anttila.
Nyt reilun vuoden tiiviin tuotekehityksen ja lukemattomien väritestien jälkeen pääsemme pian lanseeraamaan uuden värisarjamme, joka hyödyntää parasta käytettävissä olevaa teknologiaa, vastaa tämän päivän kysyntään, tuo työskentelyyn varmuutta ja saattaa myös aiheuttaa riemunkiljahduksia kampaamon tuolista nousevissa asiakkaissa!
#3 Hajusteeton, turvallinen, supersävykäs ja personoitava
Lanseeraamme vuoden 2019 alussa uuden, nykyaikaisen värisarjan intohimoisille kampaajille, joiden sydän sykkii niin sävykkäille bruneteille, rohkeille punapäille ja viileille blondeille kuin kaikille superkiiltäville ja terveennäköisille hiuksille!
Uusi värisarjamme tarjoaa monipuolisen ja samalla kompaktin värivalikoiman luovalle kampaajalle. Löydät sävyvalikoimasta valmiita murrettuja sävyjä mutta myös monipuolisen valikoiman puhtaita sävyjä ja miksereitä, joista voimme yhdessä luoda lukemattoman määrän uusia värireseptejä. Trendikkäitä vaalentajiakaan ei ole unohdettu; sarjan tehokkaissa vaalennusväreissä on erinomainen taittokyky. Uudessa värisarjassa yhdistyvät sekä sävykkyys ja kiilto että erinomainen peittokyky.
Värisarja on hajusteeton, resorsinoliton, vegaaninen ja PPD-vapaa. Värisarja sisältää PPD-johdannaisia sillä hiusväriallergiaa aiheuttavaa PPD:tä ei ole onnistuttu vielä nykytekniikalla täysin korvaamaan hiusväreissä muilla kuin PPD-johdannaisilla raaka-aineilla. Värisarja koostuu siis parhaista raaka-aineista, jota nykypäivän teknologia mahdollistaa ja on turvallinen ja miellyttävä käyttää.
Osalle asiakkaista tuoksu on tärkeä osa hemmotteluhetkeä kampaamossa, joten asiakkaan näin halutessa voit personoida kampaamokokemuksen erikseen lisättävillä tuoksutipoilla. Näin hajusteeton hiusväri muuntautuu myös tuoksuelämyksiä kaipaaville asiakkaille.
#4 Optimaalinen luottotuote
Keväällä KC Professional PRO -Facebook-ryhmässä toteutettu värisarjan nimikilpailu kantoi hedelmää ja saimme värisarjalle sitä erinomaisesti kuvaavan nimen. Asiakkaamme Outi Kellokumpu-Karttunen ja Amanda Kauppinen ehdottivat värisarjan nimeksi Optima, joka voitti myös myöhemmin järjestetyn äänestyksen. Nimikilpailuun osallistuminen kannatti, sillä Outi ja Amanda voittivat käyttöönsä Optima-hiusvärit kokonaiseksi vuodeksi!
Uusi värisarja todella on kampaajan kannalta optimaalinen; sitä on helppo ja miellyttävä käyttää, sen hinta-laatu-suhde on erinomainen ja sillä voi toteuttaa kaikki kampaamossa tehtävät värjäystyöt. Taloutensa optimoiva kampaaja pärjää loistavasti vaikka vain tällä yhdellä värisarjalla!