Elämme aikaa, jossa ulkopuolinen apu tulee tarpeeseen. Jos tämänhetkinen kriisitilanne ahdistaa, etkä tiedä mistä löytäisit apua yrityksesi asioihin tai henkiseen hyvinvointiisi, kurkkaa alta löytyvä kooste avuntarjoajista. Listasimme käyttöösi verkkosivustoja, chat-palveluita ja kriisipuhelimia, joista saat apua, kun sitä tarvitset.
Tilanne elää ja ohjeistukset muuttuvat jatkuvasti, joten kannattaa seurata luotettavia uutislähteitä päivittäin. Muista, että olemme kaikki samassa veneessä. Onni on, että saamme seilata tätä matkaa juuri sinun kanssasi.
Tietoa ja ohjeita yrittäjille:
Suomen Yrittäjät on kerännyt kattavan tietopaketin koronan vaikutuksista yritystoimintaan. Verkkosivusto ja Suomen Yrittäjien Facebook-sivu ovat pullollaan ajankohtaisia uutisia ja yrittäjille suunnattuja vinkkejä. Kurkkaa myös järjestön webinaarit!
Suomen Yrittäjien ylläpitämästä Facebook-ryhmästä #ostapieneltälöydät myös Suomen Yrittäjien lakineuvojan sekä terapeutin.
Kela on kerännyt verkkosivuilleen osion, jossa vastataan usein kysyttyihin kysymyksiin koronapandemiaan ja etuuksiin liittyen.
Laskuttajat ja pankit
Jos taloudellinen tilanne takkuaa, kannattaa ensitöikseen ottaa yhteyttä laskuttajiin ja pankkeihin. Apua ja tukea saa, kun sitä muistaa pyytää. On helpottavaa nähdä, että pienyrittäjien ahdistus on huomattu ja asian eteen pyritään myös tekemään toimenpiteitä! Tahdomme myös tehdä oman osamme kampaajaystäviemme eteen − jos tarvitset maksuaikaa laskuusi, ota yhteyttä sähköpostitse info@fourreasons.fi tai puhelimitse 0201 410 410.
Ohjeita korona-ahdistuksen helpottamiseen:
Mielenterveystalo on HUSin tuottama verkkopalvelu, johon on kerätty apua koronavirukseen liittyvän huolen ja epävarmuuden sietämiseksi.
Mieli ry
Ylen artikkelissa Suomen Mielenterveysseuran yleisiä vinkkejä korona-ahdistukseen.
Seurakunnat
Myös paikkakuntien seurakunnat auttavat korona-ahdistuksessa. Ota yhteys paikkakuntasi seurakunnan puhelinpäivystykseen. Lisää tietoa löydät oman seurakuntasi nettisivuilta. Lisäksi kirkon valtakunnallinen Palveleva puhelin on avoinna joka päivä klo 18−24, p. 0400 221 180.
Kun mielenterveys horjuu:
Ylen listaus auttavista puhelimista
Yle on kerännyt hyvän listauksen auttavista tahoista. Hädän hetkellä on hyvä jutella mieltä painavasta asiasta jonkun toisen kanssa. Erityisesti kriisitilanteessa mielenterveys ja henkinen hyvinvointi voivat joutua vaakalaudalle, kun elämän tavalliset rutiinit poistetaan ja ahdistuksen aiheita on tavallista enemmän. Kotikaranteeni iskee erityisen lujaa niihin, jotka joutuvat eristyksiin väkivaltaisen tai päihdeongelmaisen perheenjäsenen kanssa. Listalta löydät auttavia puhelimia ja chat-palveluja mm. seuraaviin tilanteisiin:
- Masennus ja itsetuhoisuus
- Päihdeongelmat
- Lapset ja Nuoret
- Väkivalta
Matalan kynnyksen keskustelupalvelut
Valtakunnallinen Kriisipuhelin ja Sekasin-chat ovat matalan kynnyksen keskustelupalveluja. Keskusteluapua on tarjolla joka päivä ja yö puhelimitse ja verkossa. Kriisipuhelin (Mieli ry) päivystää 24 tuntia vuorokaudessa numerossa 09 2525 0111.