Taistellaan yhdessä kansikuvamaailman yksipuolisuutta vastaan! Olimme syyskuussa 2021 mukana Ina Mikkolan Sweet Spot -tapahtumatilan tunnelmissa ja järjestimme yhdessä työpajan, jossa kansikuvat kuuluivat ihan jokaiselle. Kurkkaa kahdeksan kansikuvaa ja tutustu osallistujien tarinoihin – äläkä menetä toivoasi ja unohda FOMO, sillä artikkelin lopusta löydät keinon nousta kanssamme kapinaan.
Kauneusalan yritysten ja median kuvastossa toistuvat kuukaudesta toiseen samat kasvot. Usko pois, me tiedämme: syyllistyimme samaan vuosia. Onneksi hätä ei ole tämän näköinen, sillä meistä jokainen voi astua hetkeksi tarkastelemaan omaa tekemistään ulkopuolelta, oppia uutta ja kehittyä. Olemme asettaneet yrityksemme tavoitteeksi rikkoa kauneuden kapea muotti.
Tämän tavoitteen saavuttaminen vaatii jatkuvaa työtä monimuotoisuuden eteen, sillä erityisesti hius- ja kauneusalalla kauneusihanteet istuvat tiukassa. Jo pitkään on ollut tapana puhua yksilöllisestä kauneudesta – miksi kuitenkin mainoksissa, naistenlehtien kansissa ja yritysten sosiaalisessa mediassa näkyy vain yhdenlaisia, perinteisesti kauniina ajateltuja ja täydelliseksi siloteltuja ihmisiä?
Hoipertelevat mutta määrätietoiset ensiaskeleet
Teimme keväällä 2021 kuluttajille kyselytutkimuksen, jonka avulla selvitimme, mistä ulkonäköpaineet kumpuavat. Vastaus oli selvä: naisista kaksi kolmasosaa kokee muiden asettavan itselleen ulkonäköpaineita, ja suurimmat paineiden aiheuttajat ovat kuvat sosiaalisessa mediassa ja mainoksissa. Tällä ulkonäköpainotteisella alalla riittää korjattavaa, mutta jostakin on aloitettava. Me päätimme startata matkan kohti kauneuden muotin rikkomista kolmen askeleen kombolla:
1. Uudistimme kaiken kuvamateriaalimme. Mieti, miltä hiustuotemainokset ja kauneusalan kuvasto yleensä näyttävät ja käännä se ylösalaisin. Meille tärkeää on, että persoonia kuvamateriaaliimme valitessamme pyydämme studiolle kaikenlaisia ihmisiä, kuvaamme materiaalin tuotteiden käyttötilanteissa täydellisesti valaistujen valokuvausstudioiden sijaan ja sanomme hyvästi ihanien epätäydellisyyksiemme retusoinnille. Jossakin siintää maailma, jossa jokainen meistä voi löytää itsensä näköisen ihmisen kauneustuotteiden mainonnasta – emme ole vielä perillä, mutta matka on alkanut.
2. Jos yrittää korjata koko maailman kerralla, on lopputuloksena luultavasti ilmastointiteippiä ja lautaviritelmiä tursuava haaveiden hautausmaa, joka pysyttelee pystyssä pyhällä hengellä ja kaatuu yhdestä vastalauseesta. Siksi haluamme aloittaa perusteista: järjestämme koko henkilöstöllemme kattavan koulutuksen inklusiivisuudesta yhteistyössä deidei Oy:n kanssa. Lupaamme kertoa lisää, kun on sen aika!
3. Yhdistimme voimamme ihanan (IHANAN) Ina Mikkolan kanssa Revolutionista Productionsin Sweet Spot -projektissa ja järjestimme yhdessä kansikuvatyöpajan, jossa taistelimme yksipuolista kauneuden muottia vastaan luomalla ainutlaatuiset kansikuvat kahdeksalle upealle henkilölle. Lue lisää päivästä, kurkkaa kaikkien kansikuvat ja tutustu osallistujien tarinoihin!
Kansikuvat kuuluvat jokaiselle
Rakastamamme ja ihailemamme Ina Mikkola on toimittaja, ohjaaja, kirjailija sekä mielipidevaikuttaja, jota kansikuvalauantaina tituleerattiin myös turvallisen tilan papittareksi. Helsingin Torikortteleissa syyskuun aikana toiminut Sweet Spot eli Mässy Mesta oli Inan Revolutionista Productions -yrityksen projekti: hattaramaisen herkullinen tapahtumatila.
Lauantain 18.9. tapahtumassa yhdistimme voimamme yksipuolista kauneuden muottia vastaan ja loimme uniikkeja kansikuvia erilaisista ihmisistä. Työpajan tarkoituksena oli kannustaa osallistujia ylistämään omia yksilöllisiä piirteitään sekä kääntämään mahdolliset epävarmuudet voitoksi.
“Kun tällaista geneeristä kuvastoa toistetaan vuodesta toiseen, se kaventaa meidän ihmiskuvaa. Ehdotin, että josko hiustuotelafka Four Reasons innostuisi tällaisen työpajan järkkäämisestä kanssani ja he olivat heti messissä! Arvostankin brändissä sitä, että he haluavat olla laventamassa kauneuskäsitystä.” -Ina Mikkola
Työpajaan valittiin yhteensä kahdeksan osallistujaa. Valokuvaaja Saara Taussi otti jokaisesta upean valokuvan, jonka yhteyteen toimittaja-graafikko Nelli Kenttä ja Ina laativat yhdessä aikakauslehtien kansia mukailevat otsikot henkilökohtaisten tarinoiden pohjalta. Meikit loihtivat maskeeraajat Noora Varrio ja Aarni Mikkola, hiuksista olivat vastuussa Jenni Sofia Saarenoja, Satu Happonen ja Emilia Wallin. Koko projektin ideoi ja tuotti Inan oma yritys Revolutionista Productions.
Tervetuloa vaihtoehtoiseen kansikuvatodellisuuteen, jossa moninaisuus ja rehellisyys valtaavat tilaa!
Riitta Kalliorinne
Eturivin Ina Mikkola -fani Riitta haki mukaan kansikuvatyöpajaan brändätäkseen itseään vanhenevana mummuna, jotta naiset eivät pelkäisi tai piilottelisi vuosiaan: ”Olen jo 62-vuotias ja ajattelin, että tahdon edustaa meitä vanhempia naisia tässä kansikuvahankkeessa. On mahtavaa elää tällaisessa ajassa, jossa edes voidaan leikkiä tällaisella asialla kuin kansikuvat, sillä ne ovat aikaisemmin olleet erikoisen pyhä aihe.”
”Parasta mitä mulle on elämässäni tapahtunut on se, että olen saanut elää näin vanhaksi. Haluaisinkin lanseerata hashtagin #covergranny.”
Thao Pham
Thao kertoo, ettei ole löytänyt itsensä kaltaisia esikuvia mediasta silloin, kun se olisi ollut erityisen tärkeää – eikä mediassa nosteta esiin kurvikkaita aasialaisia vieläkään. Suomalaisessa mediassa aasialaistaustaiset henkilöt ovat jo lähtökohtaisesti vähissä, ja kun heitä näkyy, ovat he yleensä hoikkia, siroja ja supermallin mitoissa. Thao nostaa esiin tiukan kauneusihanteen mukanaan tuomat paineet: ”Olen aasialainen ja kurvikas. Kurvikkuus ei ole asia, joka liitetään aasialaiseen ulkonäköön ja tästä olen epävarma.”
”Media ja kansikuvat tuovat esille vain hoikkia aasialaisia, mikä ruokkii sitä stereotyyppistä mielikuvaa, että kaikki aasialaiset olisivat hoikkia. Haluan olla muuttamassa tätä pienin askelin.”
Suvituuli Siikasaari
Suvituuli Siikasaaren esikoinen syntyi sademetsässä hätäsektiolla. Tapahtumasta muistuttamaan jäi hökkelisairaalasta saadun bakteerin jälkipuinti ja maha: ”Maha on iso ja mulle suuren häpeän aihe. Haluaisin nähdä itseni kauniina alusvaatteissa, onnellisena ja vapaana masuahdistuksesta!”
Myös median ruokkima fatphobia aiheuttaa rajua painetta mahtua meille määriteltyyn muottiin. Suvituulille tärkeää on näyttää ihmisille, miltä näyttää kaunis aikuinen, lihava ja raa’asta väkivallasta selviytynyt nainen. Hänen elämäänsä on varjostanut raaka väkivalta, syömishäiriö, itsemurhayritykset ja päihderiippuvuus: kahden lapsen äiti sanookin eläneensä kymmenen elämän verran asioita.
Suvituuli kertoo tahtovansa olla esikuvana muillekin, joilla on vaikea menneisyys:
”Mä olen nyt aikuisikäni omistanut sille, että opettelen hyväksymään itseni ja kehoni, ja sitä mukaa myös muiden kehot. En ole vielä valmis ja paljon itseinhoa on vielä jäljellä. Tämä työpaja on tärkeä työkalu.”
”Nyt juhlin omaa kauneuttani ja elämää, joka tuntuu niin arvokkaalta kun sen on meinannut menettää. Tiedän miten pahalta tuntuu, kun ei näe itsensä näköisiä ihmisiä runwaylla tai kansissa. Tahdon nähdä kansikuvissa lihavia kehoja, vammaisia kehoja, amputoituja kehoja, arpisia kehoja, eri muotoisia kehoja. Me olemme kaikki rakkauden arvoisia.”
Anniina Rauhala
”Mulla on tapana tehdä asioita ensin ja ajatella vasta jälkeenpäin. Tämä kokemus on yksi positiivinen esimerkki siitä mitä voi tapahtua, kun niin tekee”, naurahtaa Anniina kysyttäessä, miksi hän haki mukaan kansikuvatyöpajaan. Anniina kertoo, että hänen mukanaan kulkee traumatausta ja oman identiteetin hauraus: ”Olen aivan vasta tiedostanut, että myös minulla on lupa pohtia omaa sukupuolikokemustani näinkin vanhana.”
Kuten jokainen meistä, tahtoo Anniina tulla nähdyksi, todelliseksi ja hyväksytyksi sellaisena kuin on: ”Aloin korona-aikana työstää omaa kehosuhdettani ja identiteettiäni kuvaamalla itseäni. Olen jo päässyt kuvasta, jossa päässäni on roskapussi kuviin, joissa myös kehoni näkyy osittain.”
”Mielenterveysaktivistina olen myös aina iloinen mahdollisuudesta jakaa vertaisuuden ja representaation kautta nähdyksi tulemisen kokemuksia ehkä myös toisille.”
Pinja Eskola
Kun yritykset ja media puhuvat monimuotoisuuden puolesta, ovat keskiössä usein vammattomat ihmiset. Seksuaalineuvojaksi opiskeleva Pinja myös muistuttaa, että kun mediassa puhutaan vammaisuudesta, puhutaan siitä usein negatiiviseen sävyyn. Siksi hän tahtookin omalla esimerkillään näyttää, että vammaisetkin voivat elää täysipainoista ja hyvää elämää: ”Mediassa on pitkään puhuttu vammaisuudesta vain negaation kautta: siis siten, kuin olisimme traagisia nyyhkytarinoita. Onneksi tämä kuvasto on pikkuhiljaa muuttumassa, mutta ihmisten mielikuvat vammaisuudesta ovat usein yhä huonolla tavalla värittyneitä.”
Hän tuo esiin myös kehopositiivisuusliikkeen puutteen eli sen, että keskiössä ovat toimivat kehot: ”Olen kehopositiivisuuaktivisti, mutta ymmärrän, miksi monet vammaiset eivät voi samaistua kehopositiivisuuden sanomaan. Vammaisten kehot eivät toimi normaaliin tapaan. Ajatuksen kehopositiivisuudesta olisi muututtava entistä hyväksyvämmäksi ja armollisemmaksi ihan kaikenlaisia kehoja kohtaan.”
”Tahtoisin kuvauspäivänä nähdä itseni taas siinä valossa, jossa olen yleensä viime vuodet itseni nähnyt: kauniina ja valovoimaisena.”
Piisu Tuominen
Piisulle ulkonäköön liittyvää epävarmuutta aiheuttaa miltei viikoittain oman sukupuoli-identiteetin ja sukupuoli-ilmaisun välinen ristiriita: ”Olen AFAB (syntymässä naiseksi määritelty), ja ihmiset olettavat sukupuoleni väärin. Se luo paljon dysforiaa.”
Hiukset ovat monelle iso osa omaa sukupuoli-ilmaisua. Myös Piisu puhuu hiusten tärkeydestä itseilmaisun lähteenä – hänen mielestään on ihanaa, että hiuksiin voi muokata erilaisia värejä ja muotoja helposti myös itse kotona.
”Pidemmät hiukset koetaan niin naisellisiksi, että minut luettiin usein pidemmässä tukassa naiseksi. Leikkasin pari viikkoa sitten hiukseni taas pitkistä siiliksi ja se helpotti dysforiaa huomattavasti!”
Krista Karppinen
Tässä on henkilö, jota voi todella sanoa heittäytyjäksi. Krista hyppäsi mukaan työpajaan minuuttien varoitusajalla: ”Tuli hieman kiire lähtö, kun yksi oli perunut ja minulle soitettiin 9 minuuttia ennen työpajan alkamista pääsisinkö mukaan. Hain alun perin mukaan työpajaan, koska kansikuviin tarvittaisiin enemmän erilaisia ihmisiä: eri kokoisia, eri näköisiä, eri olemusta myös.”
“Tänään tuli voitettua omaa pelkoa: en ole hirveästi nauttinut kameran edessä olemisesta. Nyt sitten kun otettiin kuvat ja uskaltauduinkin siihen, niin onhan tämä nyt ihan superkivaa. Ja kattokaa tätä naamaa!”
Hodan Mohamed
Hodanin tavoitteena kansikuvatyöpajaan hakiessa oli tuoda esiin erilaista kuvaa maahanmuuttajista. ”Suomessa media antaa hyvin yksipuolisen ja yleensä negatiivisen kuvan maahanmuuttajista. Musliminainen on usein pelastettava ressukka”, hän toteaa ja kertoo haluavansa tuoda yrittäjyyttä ja menestymistä esiin myös vähemmistöjen tarinana: ”Kannustan naisia olemaan omia itseään. He voivat saavuttaa unelmansa niin työelämässä kuin yksityiselämässä.”
Hodanin mukaan työpajassa oli lämmin tunnelma, ihania ihmisiä ja mielenkiintoisia keskusteluja tärkeiden asioiden äärellä. Hän kuitenkin muistuttaa, että työtä näiden tärkeiden asioiden edistämiseksi tulee tehdä jatkuvasti.
”Erilaisuutta on juhlistettava ja tuotava esiin myös mediassa!”
Olemme täysin samaa mieltä. Kiitos teille, jotka olitte mukana luomassa kansikuvatyöpajaa ja turvallista tilaa!
Jäikö kansikuvatyöpaja ja Sweet Spot -tapahtumatilan kaikille avoin Four Reasons -kansikuvauspiste tällä kertaa sivu suun, mutta tahtoisit nähdä myös itsesi kansikuvassa ja olla mukana taistelemassa kauneuskuvaston yksipuolisuutta vastaan?
Ota käyttöön uusi filtterimme Instagramissa tai Facebookissa ja ole kansikuvamalli missä vain, milloin vain!
Löydät kansikuvatehosteen Instagram-tilimme Tehosteet-välilehdeltä tai tehostegalleriasta samaan tapaan kuin muutkin filtterit hakemalla nimellä: Join the rebellion ✨
Muista tägätä meidät, jotta pääsemme näkemään upean, yksilöllisen kansikuvasi ja jakamaan sen myös tilillämme @fourreasons!