Tuotetieto

Avain onnistuneeseen värjäykseen: Konsultaatio

Sonja

Onnistunut ja oikeasti hyödyllinen konsultaatio väriasiakkaan kanssa. Onko sellaista edes olemassa ja voiko siinä edes onnistua? Kuten kaikessa alaamme liittyvissä asioissa, ei konsultaatiossakaan ole yhtä ja ainoaa oikeaa toteutustapaa.

Minun konsultaationi väriasiakkaan kanssa alkaa lähestulkoon aina samalla tavalla. Ohjaan asiakkaan omalle paikalleen istumaan, mutta en laita kuitenkaan vielä kappaa päälle. Jos näen asiakkaasta vain pään, on siitä mielestäni todella hankala hahmottaa kokonaisuutta. Seuraavaksi pyydän asiakasta kertomaan mikä sai hänet tulemaan kampaajalle. Useimmiten asiakas kertoo kyllä kysymättäkin ärsyttääkö kulahtanut väri, ylipitkä tyvikasvu vai kaipaako hän täysin uutta väriä ja suurempaa värimuutosta.

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa

Aikaisemmin selailimme asiakkaan kanssa mallikirjoja, mutta nykyään some toimii ainakin minulle ja asiakkailleni paremmin, kun etsimme yhdessä sopivaa hiusväriä. Minulla on Instagramissa paljon erilaisia kansioita, joista on helppo etsiä suuntaa antavia kuvia, jos asiakkaalla ei ole itsellään esittää mitään inspiskuvia.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että kuvat ovat nimenomaan suuntaa antavia. Aika haastavaa olisi tehdä täydellinen kopio omastakaan työstä, jos asiakas sattuisi sellaista kuvaa näyttämään. Tässä vaiheessa on myös luontevaa kertoa millainen sävymaailma ja väri sopisi minun mielestäni asiakkaalle. Jos asiakkaan oma toive ei ole mielestäni se paras mahdollinen hänelle, yritän kuitenkin olla liian tylysti tyrmäämättä toivetta.

Kun haluttu lopputulos on kartoitettu yhdessä asiakkaan kanssa, on minun alan ammattilaisena kerrottava, onko se mahdollista toteuttaa yhdellä käynnillä vai vaaditaanko useampi kampaamokäynti tavoitteen saavuttamiseksi. Tässä vaiheessa kannattaa myös keskustella budjetista, jotta kassalla ei tule yllätyksiä eikä tarvitse kiemurrella tiskin takana.

Luota ammattitaitoosi

Aloittelevana kampaajana sorruin liian usein siihen, että yritin toteuttaa sellaisen toiveen, jonka tiesin jo etukäteen olevan mission impossible kuten vaikka taikoa mustaksi värjättyihin hiuksiin puhtaan vaaleat, kylmään taittavat raidat. Järki sanoi, että eihän se ole mahdollista, mutta yritin silti tehdä mahdottomasta mahdollista siinä tietenkään onnistumatta. Jos olisin kertonut ja perustellut faktat rehellisesti, olisi kampaamossa ollut varmasti kaksi tyytyväisempää ihmistä enemmän. Minä ja asiakas. Myönnän, että ei ole helppoa sanoa asiakkaalle, että en pysty tekemään jotain minulta pyydettyä muutosta. Ehkäpä siinä jotenkin pelottaa se, että asiakas pitäisi minua ammattitaidottomana.

Oma kokemukseni on onneksi nykyään päinvastainen. Useimmat asiakkaat kyllä ymmärtävät, jos perustelen miksi jotain toivetta ei välttämättä ole mahdollista toteuttaa ainakaan heti. Jos olen luvannut tehdä jonkun tietyn lopputuloksen enkä siihen sitten jostain syystä pystykään, koen olevani velvollinen korjaamaan värin. Mielestäni on turvallisempaa luvata asiakkaalle isoissa värimuutoksissa vähemmän ­– ja yllättää sitten positiivisesti isommalla muutoksella.

Kotihoitotuotteiden merkitys

On todella tärkeää kysyä asiakkaalta, miten hän hoitaa hiuksiaan kotona. Jos aiemmin tummahiuksinen asiakas haluaa vaihteeksi vaaleampaa väriä, vaatii se tietenkin aivan erilaiset kotihoitotuotteet kuin aikaisemmin. Meille hiusalan ammattilaisille oikeat hoitotuotteet ovat usein niin itsestään selviä asioita, että emme edes huomaa kertoa niistä asiakkaalle. Itseltänikin tämä välillä saattaa unohtua ja siksi olen nyt tietoisesti kiinnittänyt tähän asiaan huomiota. Olen ruvennut “kouluttamaan” jopa vakkariasiakkaitani paremmiksi hiusten hoitajiksi. Faktahan on, että vaikka tekisit miten upean värin tahansa, niin eihän se kauan kauniina pysy, jos ei asiakas pidä siitä huolta kotona oikeilla tuotteilla!

Muistan vieläkin elävästi yhden puhelinsoiton harmistuneelta asiakkaalta vuosien takaa. Hän reklamoi kuivista ja elottomista hiuksista tekemäni rakennekäsittelyn ja värjäyksen jälkeen. Kun kysyin mitä hoitoainetta hän käytti, sain vastaukseksi, että ei mitään. Ei hän kuulemma koskaan ollut hoitoainetta käyttänytkään eikä kukaan ollut hänelle ikinä kertonut, että sellaista kannattaisi käyttää. En myöskään minä.

Kuunteleminen kannattaa

Vaikka olisit tehnyt kaikkesi onnistuneen lopputuloksen saavuttamiseksi, voi joskus tulla huteja. Asiakas ei ole tyytyväinen. Uskon, että itse olisin voinut useimmat näistä harvoista kerroista välttää, jos olisin tehnyt aluksi paremman, perusteellisen konsultaation. Tähän pätee sama totuus kuten elämässä yleensä: Muista kuunnella. Kuuntele itse ja varmista, että myös asiakkaasi kuuntelee sinua. Kun sinulla on tunne, että olette samalla sivulla asiakkaan kanssa, on paljon helpompi tehdä onnistunut väri – ja saada asiakas palaamaan kerta toisensa jälkeen juuri sinun penkkiisi.

 

Teksti: Sonja Määttänen, Four Reasons -freelancekouluttaja

Huomio!

×

Tätä tuotetta ei voi lisätä enempää ostoskoriin