Inspiraatio Koulutus

Asiakkaan kukkarolla – rohkeutta hinnoitteluun

1.8.2022, Jonna

Tuntuuko pahalta pyytää asiakkaalta asianmukaista hintaa? Tunnetko kassakoneella kuumeista tarvetta alennuksen antamiseen? Onko tapanasi ajatella asiakkaasi kukkarolla enemmän kuin omallasi? Nyt on aika tarkistaa ajatuksesi hinnoittelusta ja samalla päivittää kampaamosi tuote- ja palveluhinnat tähän päivään.

Tiedosta kulusi

Hinnoittelumalleja on monenlaisia, joista yksinkertaisin lienee kustannusperusteinen hinnoittelu. Siinä hinta määritetään lisäämällä kulujen päälle haluttu kate. Kustannusten ymmärtäminen onkin välttämätön pohjatieto hinnoittelulle mutta ei välttämättä riittävä – tällä menetelmällä et tiedä, saatko palveluistasi parhaan mahdollisen hinnan vai voisitko saada saman rahan pienemmällä työmäärällä.

Hinnoittelun pohjaksi on hyvä tiedostaa oman liiketoiminnan kulurakenne ja tarkistaa hintoja säännöllisesti kustannusten nousun myötä. ”Suosittelen tarkastamaan vuosittain kuluttajaindeksin nousun ja nostamaan hintoja sen mukaan. Se on helppo perustella myös asiakkaille”, neuvoo Four Reasonsin freelance-kouluttaja ja jyväskyläläisen Kampaamo Verstaan omistaja Anu Purojärvi.

Tunnista arvosi

Jos hintasi perustuvat vain kustannusten päälle laskettuun katteeseen, on vaarana, että kate tulee laskettua liian matalaksi. Näin on käynyt, jos huomaat eläväsi kuukausi toisensa jälkeen kädestä suuhun, eikä viivan alle ole kertynyt säästöjä pahan päivän varalle vuosien uurastuksesta huolimatta. Tällöin on syytä harkita siirtymistä arvopohjaisen hinnoittelumenetelmän käyttöön.
Arvopohjaisessa hinnoittelussa hinta määritetään sen mukaan, kuinka arvokkaaksi asiakas arvioi palvelusi. Hinta voi siis olla huomattavasti korkeampi kuin mitä kulusi edellyttäisivät. Tähän vaikuttaa tietysti niin asiakaskuntasi, kampaamosi sijainti ja sisustus kuin ennen kaikkea oma ammattitaitosi. Oletko muistanut viedä vuosien varrella käymäsi koulutusten kerryttämän osaamispääoman palveluidesi hintoihin? Four Reasons -kouluttaja Linda Lehto muistuttaa:

”Jokainen käymäsi koulutus on investointi palvelusi kehittämiseen ja sen tulisi näkyä niin palvelun laadussa kuin hinnassakin. Hiusten laittaminen ammattilaisella on luksuspalvelu, ei itsestäänselvyys.”

Arvosta itseäsi

Parturi-kampaajan ammatti on monelle kutsumustyötä, jossa suurin palkinto on tyytyväinen asiakas. On kuitenkin hyvä muistaa, että kampaajan ammatin harjoittaminen on myös liiketoimintaa, josta yrittäjälle kuuluu jäädä asianmukainen korvaus tehdystä työstä.

Joskus on hyvä pysähtyä pohtimaan omia vahvuuksiaan ja kirjoittaa ylös, mistä tekijöistä omat kilpailuvaltit muodostuvat. Asiakkaasi maksavat paitsi lopputuloksesta myös asiakaspalvelutaidoistasi, persoonastasi, osaamisestasi, kampaamosi tunnelmasta ja fiiliksestä, jonka heille tuotat. Nämä voivat tuntua sinulle itsestäänselvyyksiltä, mutta todellisuudessa nämä ovat rahanarvoista pääomaasi.

On tärkeää kunnioittaa asiakasta mutta muistaa myös oma arvo ja oman työn arvo. Porilaisen Kampaamo Koldin omistaja Jenna Leppäniemi kannustaa:

”Älä ajattele asiakkaan kukkaroa vaan omaasi. Vain sinä olet vastuussa omasta palkastasi, ei kukaan muu.”

Lähteet: yrittäjät.fi


E-KOULUTUS: Arvosta ammattiasi, hinnoittele oikein

Laitetaanko parturi-kampaamoiden hinnastot ajan tasalle valtakunnallisesti? Kaikki yhdessä? Hae rohkeutta hinnoitteluun yhdessä Linda LehdonAnu Purojärven ja Jenna Leppäniemen kanssa. Ilmainen koulutus pidetään live-e-koulutuksena 23.08.2022 klo 9.30-11.00. Tallenteen voit katsoa milloin vain koulutuksen jälkeen.

Katso koulutuksen lisätiedot ja ilmoittaudu mukaan!

Jonna

Jonnasta sanottua: Jonna on rempseä, iloinen ja värikäs persoona, joka suhtautuu kaikkeen positiivisen uteliaasti. Tämä energinen ja oma-aloitteinen tyylitaituri on toimistomme väripilkku ja päiviemme piristys!

Ilmoitukset
Ilmoita minulle
guest
0 Kommenttia
Inline Feedbacks
View all comments

Huomio!

×

Tätä tuotetta ei voi lisätä enempää ostoskoriin