Uutiset

Hyvinvointia kampaamoihin – vastuullisuusraporttimme 2022 on julkaistu!

Four Reasons

    Käynti parturi-kampaamossa tekee aina hyvää niin sisäisesti kuin ulkoisestikin – sen tietää jokainen, joka on joskus kampaajan penkkiin istunut. Harva voi kuitenkaan kokea käynnillään sellaista valaistumista, mitä itse pääsin kokemaan vieraillessani viime vuonna parturi-kampaamoissa kotiseudullani Hämeenlinnassa.

    Tällä kertaa en astunut parturiin asiakkaana, vaan olin varannut ajan haastattelijan roolissa. Halusin kuulla, mitä parturi-kampaajille kuuluu, millaisten haasteiden kanssa alalla kamppaillaan ja millaisia odotuksia alan yrittäjillä on tulevaisuudelle. Samoin tekivät yrityksemme muut johtoryhmän jäsenet sekä markkinointi- ja myyntitiimiläiset.

    Haastattelimme yli 40 parturi-kampaajaa ympäri Suomen osana yrityksemme strategiatyötä ymmärtääksemme paremmin, miten voimme tukea asiakkaitamme entistäkin paremmin tulevaisuudessa. Haastatteluissa nousi esiin yksi haaste ylitse muiden: kampaamoalan työvoimapula. Osalla parturi-kampaamoyrittäjistä on niin paljon asiakkaita, että uusia ei enää pysty ottamaan – etenkin, kun tekijöitä ei tunnu löytyvän mistään. Tätä havaintoa tuki keskustelut ammattikoulujen opettajien kanssa, jotka kertovat alan hiipuneesta kiinnostuksesta opiskelijoiden keskuudessa ja häviävän pienestä alalle valmistuvien opiskelijoiden määrästä.

    Meille kävi selväksi, että on aika nostaa tämä luovuutta, vuorovaikutus- ja käsityölaistaitoa vaativa parturi-kampaajien upea ammattikunta takaisin sille kuuluvaan arvoonsa.

     

    Onnellisimmat asiakkaat ja innostavin työpaikka

    Strategiatyömme edetessä vuoden 2025 visioksemme muodostui lyhyt ja ytimekäs ”The happiest hair salons”. Koemme vastuuksemme olla eturintamassa rakentamassa kampaamoalasta houkuttelevaa sekä uusille että nykyisille yrittäjille ja työntekijöille. Haluamme olla kauneusalan suunnannäyttäjä rakentamalla kauneusalan innostavinta työpaikkaa, sekä luoda kampaamoalan yrittäjille parhaat edellytykset menestymiseen tavoitteenamme alan hyvinvoivimmat asiakkaat.

    Vastuullisuustyömme on jaettu kolmeen teemaan, jotka olemme valinneet YK:n kestävän kehityksen tavoitteista. Näistä meille tärkein teema on terveys ja hyvinvointi – vastuu yhteisöömme kuuluvista ihmisistä. Vain työssään hyvinvoivat ihmiset voivat saada aikaan upeita tuloksia, ja vain hyvinvoivat asiakkaat palaavat käyttämiensä tuotteiden ja palveluiden pariin yhä uudelleen. Kuluneena vuonna otimme harppauksia eteenpäin hyvinvointitavoitteidemme saavuttamisessa asettamiemme mittarien valossa. Tiedostamme kuitenkin, että työ on jatkuvaa emmekä ole koskaan valmiita.

    Vuonna 2023 viemme uutta strategiaamme käytäntöön kehittäen asiakaskokemuskonseptiamme, joka vie meitä kohti asettamaamme visiota. Luomme elinvoimaista kampaamoalaa ja lunastamme joka päivä lupauksemme olla kampaamoyrittäjän paras kumppani.

     

    Suomalaista suunnittelua ja valmistusta

    Kaksi muuta vastuullisuustyömme teemaa liittyvät vastuuseemme ympäristöstä: edesautamme tuotteisiimme liittyvillä päätöksillä vastuullista kuluttamista ja tuotantoa sekä teemme ilmastotekoja, joilla tavoittelemme toimintamme hiilineutraaliutta. Otamme vastuullisuustyössämme huomioon tuotteiden koko elinkaaren raaka-aineista pakkausmateriaaleihin, valmistukseen, tuotteen valintaan ja pakkauksen kierrättämiseen.

    Kulunut vuosi toi mukanaan uudenlaisia haasteita tuotantoketjuihin mm. maailmanlaajuisen raaka-aine- ja komponenttipulan sekä kohonneiden tuotantokustannusten myötä. Näistä haasteista huolimatta onnistuimme kasvattamaan ympäristöystävällisten materiaalien käyttöä pakkauksissamme: vuoden lopussa 41 % muovipakkauksistamme oli valmistettu kierrätys- tai biopohjaisesta muovista. Erityisen ylpeä olen siitä, että tehtaallamme Suomessa valmistuvat pesu- ja hoitotuotteet kulkevat koko tuotantoprosessin läpi 100 % uusiutuvalla tuulivoimalla.

    Suuntaamme vuoteen 2023 toiveikkaina, kunnianhimoisin tavoittein ja tulevaisuuteen investoiden. Tästä raportista löydät lisätietoa jo tekemistämme toimenpiteistämme ja saavutuksistamme sekä tulevan vuoden hankkeistamme. Toivon, että tuet meitä tällä matkalla: paras tapa siihen on käyttää paikallisia parturi-kampaamopalveluita ja ostaa suomalaisia tuotteita.

     

    Yhdessä kohti entistäkin parempia hiuspäiviä,

    Jyrki Hakala

    Toimitusjohtaja

    Four Reasons

     

    Tutustu koko vastuullisuusraporttiimme täällä.

    Four Reasons

    Ajattelin muistuttaa, että olet U-P-E-A. Pysythän aina siinä just noin – laula täyttä kurkkua, piirrä mahamakkaroille naama, syö leivoksia kylvyssä, vedä pikkarit hiuspannaksi, tee pieniä voitontansseja. BTW, nimeni on Original. Saatan ensitapaamisella vaikuttaa herttaiselta, mutta kun suihkuverho sulkeutuu, sekoilu alkaa. Tässä elämässä minulla on oikeastaan vain yksi tavoite: tehdä huonoista hiuspäivistäsi hyviä ja niistä hyvistä paljon parempia.

    Huomio!

    ×

    Tätä tuotetta ei voi lisätä enempää ostoskoriin